Föreningen

Föreningen - Brf. Kranen 1 i Solna - ligger i Huvudsta, intill Solna Kulturskola, och några hundra meter från Solna Centrum.

Föreningen äger fastigheten Kranen 1, som också omfattar den stora  trädgården, samt förvaltar fastighetens hus och en carport. Fastigheten omfattar tre sammanbyggda punkthus som uppfördes 1987 och omfattar 115 lägenheter samt allmänna utrymmen och gästlägenheter. Två av husen har 8 våningsplan med 38 respektive 41 lägenheter, det tredje huset har 7 våningsplan med 36 lägenheter. Samtliga 115 lägenheterna är bostadsrätter.

För att beviljas medlemskap i föreningen skall fysisk person, i enlighet med föreningens stadgar, ha uppnått 50 års ålder vid tiden för ansökan om medlemskap. Juridisk person kan ej bli medlem.

Boende har tillgång till tre tvättstugor, en i varje hus, som är utrustade med vardera tre tvättmaskiner, torkskåp, torktumlare och mangel. I en av tvättstugorna finns dessutom en grovtvättmaskin. De flesta lägenheterna har förråd i källaren, men för några lägenheter är förråden belägna på våningsplanen. Högst upp i varje hus finns en välutrustad gästlägenhet med pentry och stor solaltan. Dessutom finns flera gemensamhetslokaler, bl.a. bibliotek, studierum, syrum/vävrum, målar- och keramikateljé, snickarverkstad, bastu och motionsrum. På nedre botten finns en samlingssal, som rymmer upp till 80 personer, med ett välutrustat kök.

Alla lägenheter är förberedda för anslutning till telenätet samt Comhems kabelnät för radio, tv och internet. Intern text-tv-kanal ger aktuell information om allt som rör boendet i föreningen. Fiberoptik har införts i fastigheten och dragits fram till varje lägenhet.

I markplanet finns garage med plats för 15 bilar och i anslutning till husen finns en carport med eluttag och plats för 18 bilar. Dessutom finns, framför husen, ett antal allmänna parkeringsplatser som även möjliggör boendeparkering.

Till husen hör en mycket vacker trädgård i söderläge som sköts av föreningens medlemmar. I trädgården finns möjlighet för trädgårdsgolf, krocketspel och boule. Här finns också grillplats och en stor pergola med trädgårdsmöbler.

Föreningens medlemmar har möjlighet att delta i många olika hobby- och studieverksamheter. Det finns bl.a. en trädgårdsgrupp och en seniorklubb som anordnar träffar av olika slag för att främja en god social gemenskap inom föreningen.

En av föreningen anställd vaktmästare finns tillgänglig dagtid. Han svarar för husens dagliga skötsel och boendeservice. Fastighetens expedition är belägen på Oskarsrogatan 5, bv.

Enligt styrelsebeslut debiteras köparen vid varje överlåtelse en expeditionsavgift på 2,5% av gällande prisbasbelopp.

Pantsättningsavgift debiteras med 1% av gällande prisbasbelopp vid varje pantsättning.

2019-02-11